AGRO-EKO-LAB
rolnictwo ekologiczne w sprzedaży bezpośredniej
Innowacja edukacyjna dla szkół rolniczych
– w kontekście podstawy programowej, trendu upraw ekologicznych i nawiązania współpracy z kooperatywami spożywczymi
Drodzy Dyrektorzy i Nauczyciele!
Z radością witamy Was w przestrzeni promującej innowację Agro-Eko-Lab. To unikatowy produkt edukacyjny, wybrany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, do wdrożenia w 10 polskich szkołach branżowych o profilu ROLNICZYM.
Każda szkoła otrzymuje od nas pełną opiekę:
Warsztaty dla nauczycieli przygotowujące do skalowania innowacji
Warsztaty dla uczniów z zakresu agroekologii
Materiały zawierające produkty innowacji dla szkoły i uczniów
Materiały szkoleniowe typu flipchart post-ity, prezentacja multimedialna
Wsparcie metodyczne dla nauczycieli dotyczące rozszerzenia zakresu kształcenia
Wsparcie w nawiązaniu współpracy z lokalnymi kooperatywami spożywczymi
Wizyta studyjna w gospodarstwach rolnych współpracujących z kooperatywami spożywczymi
Certyfikację i tytuł Szkoły Mistrzów Innowacji
Autorzy Innowacji
Innowacja Agro-Eko-Lab jest wynikiem i podsumowaniem projektu innowacyjnego zrealizowanego przez Stowarzyszenie Kooperatywa Spożywcza “Dobrze” w ramach Inkubatora Innowacji Społecznych TransferHUB prowadzonego przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych FISE, PwC Polska Spółka z o.o. oraz Fundację Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
Innowacja była testowana w Zespole Szkół Centrum Kształcenia Rolniczego im. Augusta Zamoyskiego w Jabłoniu.
CO ZYSKUJĄ SZKOŁY BIORĄCE UDZIAŁ W PROJEKCIE?
Innowacja odpowiada na realne potrzeby:
Program nauczania szkół rolniczych nie nadąża za trendami
Lokalne rynki pracy nie są w stanie zapewnić zatrudnienia absolwentom szkół rolniczych
Absolwenci szkół pracują często poniżej kwalifikacji
Innowacja realnie pomaga:
Zwiększyć wiedzę nt. rolnictwa agroekologicznego oraz sprzedaży bezpośredniej u uczniów
Zwiększyć prestiż szkoły i wzbogacić program nauczania o praktykę
Nawiązać współpracę pomiędzy szkołą a gospodarstwem agroekologicznym
EFEKTY UCZESTNICTWA UCZNIÓW W INNOWACJI
Bliskie rezultaty:
1. Wiedza o ekologicznej produkcji żywności:
- Uczestnicy innowacji znają różne sposoby na skrócenie łańcucha dostaw (sprzedaż żywności bezpośrednio do konsumentów).
- Rośnie wiedza uczestników innowacji nt. ekologicznych technik produkcji żywności.
- Uczestnicy innowacji znają najistotniejsze potrzeby/oczekiwania konsumentów ekologicznej żywności.
- Uczestnicy innowacji wiedzą gdzie szukać informacji o ekologicznej produkcji żywności i altrnatywnych metodach sprzedaży (bez pośrednictwa).
- Uczestnicy innowacji wiedzą, jak szukać odbiorców ekożywności (konsumentów).
- Rośnie wiedza w zakresie promocji gospodarstwa ekologicznego wśród potencjalnych konsumentów.
3. Podejście do ekologicznej produkcji żywności:
- Uczestnicy innowacji wierzą w możliwość przekształcenia swojego gospodarstwa i skrócenie łańcucha dostaw
- Uczestnicy innowacji wierzą, że przekształcenie gospodarstw na agroekologiczne może być ekonomicznie opłacalne.
- Dostrzegają korzyści ze współpracy (przy produkcji i logistyce transportu z innymi producentami ekożywności).
- Uczestnicy innowacji nawiązali kontakty z bardziej doświadczonymi producentami ekożywności chcą podjąć pierwsze kroki do przekształcenia gospodarstwa w agroekologiczne.
- Uczestnicy innowacji dostrzegają, że praca rolnika może być doceniana i uznawana za społecznie użyteczną.
- Uczestnicy innowacji utrzymująkontakty z ekologicznymi rolnikami (konsultacje).
2. Wiedza jak przekształcić swoje gospodarstwo:
- Uczestnicy innowacji znają pierwsze kroki do konwersji ich gospodarstwa na agroekologiczne.
- Uczestnicy innowacji mają kontakty z potencjalnymi odbiorcami ekożywności (konsumentami)
- Uczestnicy innowacji mają większą wiedzę o zasobach i potrzebach swojego gospodarstwa w kontekście przekształcenia go na agroekologiczne.
- Uczestnicy innowacji nawiązali kontakty z bardziej doświadczonymi producentami ekożywności
- Uczestnicy mają wstępny plan konwersji swojego gospodarstwa na agroekologiczne.
Rezultaty w perspektywie długofalowej:
- Uczestnicy innowacji prowadzą gospodarstwa agroekologiczne.
- Uczestnicy innowacji sprzedają swoje produkty bezpośrednio do odbiorców.
- Uczestnicy innowacji współpracują ze sobą prowadząc swoje gospodarstwa agroekologiczne.
JAK PRZEBIEGA WDROŻENIE INNOWACJI?
By szkoła mogła wziąć udział w projekcie musi:
- mieć gotowość do wprowadzenia innowacji do programu nauczania
- oddelegować min. 1 nauczyciela, który będzie ambasadorem innowacji w szkole i współprowadzącym warsztaty
- zbudować min. 10 osobową grupę uczniowską, która weźmie udział w pięciu 4-godzinnych warsztatach i 2-dniowej wizycie studyjnej w gospodarstwie agroekologicznym
6 KROKÓW DO WDROŻENIA AGRO-EKO-LAB W SZKOLE
Krok 1
Wypełnij formularz
Krok 2
Rozmowa w celu omówienia szczegółów i kalendarza wdrożenia
Krok 3
Wypełnienie dokumentacji zgłoszeniowej
Krok 4
Warsztaty dla nauczycieli i uczniów
Krok 5
Rozszerzenie programu nauczania szkoły o program Agro-Eko-Lab
Krok 6
Certyfikacja szkoły i wręczenie dyplomu Szkoły Mistrzów Innowacji