PROJEKTOWANIE RZEMIEŚLNIKÓW
Innowacja edukacyjna dla szkół branżowych o profilu usługowo – produkcyjnym
– w kontekście podstawy programowej, w zakresie współpracy uczniów – producentów ze studentami – projektantami oraz Klientem przy realizacji usługi
Drodzy Dyrektorzy i Nauczyciele!
Z radością witamy Was w przestrzeni promującej innowację Projektowanie Rzemieślników.
To unikatowy produkt edukacyjny, wybrany przez Ministerstwo Funduszy i Polityki Regionalnej, do wdrożenia tylko w 5 polskich szkołach branżowych o profilu usługowo – produkcyjnym. W ramach projektu uczestnicy mieli okazję wziąć udział w pełnym procesie produkcyjnym od projektowania, poprzez prototypowanie, konsultacje z Klientem, tworzenie produktu, aż do przekazania gotowego wyrobu Klientowi.
Każda szkoła otrzymuje od nas pełną opiekę:
Warsztaty dla nauczycieli przygotowujące do przeprowadzenia procesu projektowego
Warsztaty dla uczniów w zakresie komunikacji i współpracy z projektantami
Nawiązanie współpracy między szkołą branżową a uczelnią kształcącą w zakresie wzornictwa
Zapewnienie surowców i materiałów do realizacji usługi dla Klienta
Nowoczesny program nauczania zawierający elementy realnej współpracy uczniów i studentów z Klientem
Materiały zawierające produkty innowacji dla szkół i uczniów
Prestiż szkoły branżowej jako atrakcyjnego miejsca do nauki, przygotowującego do wymagań rynkowych
Certyfikację i tytuł Szkoły Mistrzów Innowacji
Autorzy Innowacji
PROJEKTOWANIE RZEMIEŚLNIKÓW jest wynikiem i podsumowaniem projektu innowacyjnego zrealizowanego przez Przemka Zemburę w ramach Inkubatora Innowacji Społecznych TransferHUB prowadzonego przez Fundację Inicjatyw Społeczno-Ekonomicznych FISE, PwC Polska Spółka z o.o. oraz Fundację Pracownię Badań i Innowacji Społecznych „Stocznia”.
Innowacja była testowana w Centrum Kształcenia Praktycznego, przy ul. Mińskiej w Warszawie. Brało w nim udział ośmiu uczniów I i II klasy Technikum nr 30 na kierunku Technik Technologii Drewna oraz dwie absolwentki wydziału wzornictwa Akademii Sztuk Pięknych w Warszawie.
CO ZYSKUJĄ SZKOŁY BIORĄCE UDZIAŁ W PROJEKCIE?
Innowacja odpowiada na realne potrzeby:
Program nauczania szkół usługowo-produkcyjnych nie nadąża za trendami
Lokalne rynki pracy nie są w stanie zapewnić zatrudnienia absolwentom usługowo - produkcyjnych
Absolwenci szkół pracują często poniżej kwalifikacji
Innowacja realnie pomaga:
W sprawnej komunikacji pomiędzy uczestnikami procesu usługowo-produkcyjnego
W umiejętności współpracy z Klientem podczas realizacji usługi
W pracy z rysunkiem technicznym i obsłudze programów 3D
EFEKTY UCZESTNICTWA UCZNIÓW W INNOWACJI
Bliskie rezultaty:
Model działania:
- Powstaje testowany model współpracy studentów /absolwentów uczelni z uczniami szkoły branżowej przy produkcji konkretnych produktów dla Klienta
- Absolwenci uczelni oraz uczniowie szkoły branżowej (wykonawcy) umieją efektywnie ze sobą wspólpracować
- wypracowanie koncepcji
- analiza wykonalności
- tworzenie modeli i prototypów
- testowanie modeli pod względem ergonomii
- rozpisywanie procesów technologicznych
- przygotowanie narzędzi i oprzyrządowania
Absolwenci uczelni:
- Rozwijają kompetencje w zawodzie projektanta:
- znają aspekty techniczne przygotowania projektów
- rozumieją ograniczenia materiałowe
- potrafią uwzględnić ograniczenia związane z kosztorysem podczas projektowania
- umieją przystosować projekt do możliwości maszynowych przedsiębiorstwa i skali produkcji
- Rozwijają kompetencje w zawodzie projektanta:
- prowadzić cały proces współpracy
i wypracowywania rozwiązań słuchać uwag i zadawać pytania - negocjować ostateczne rozwiązania
- prowadzić cały proces współpracy
Uczniowie szkoły branżowej:
- Rozwijają koncepcje w zawodzie
- umieją kształtować formy przestrzenne
- uznają wartość łączenia modelowania fizycznego z modelowaniem przy użyciu programów komputerowych
- potrafią tworzyć prototypy produktów
- rozwijają swoje umiejętności zawodowe
- Lepiej znają stojące przed nimi możliwości zawodowe
- Wierzą w możliwości kreatywnej pracy w zawodzie
Rezultaty w perspektywie długofalowej:
- Absolwenci uczelni znajdują zatrudnienie jako projektanci lub otwierają własne studia projektowe
- Uczniowie szkoły branżowej znajdują pracę w zawodzie, w której mogą pracować zgodnie ze swoimi kwalifikacjami i wykonywać zadania kreatywne